Sabtu, 19 Februari 2011

Perfume!


Siapa yg tak suka perfume? Angkat tangan.. hehe sorang pun sy tak nampak tak angkat tangan ni. Ye, semua org suka bau-bauan yang wangi. Yelah, sape yang suka kalau kita busuk kan? Hehe.. hmm tapi tau tak kawan2 pemakaian perfume yg terlampau sehingga menarik perhatian kaum lelaki adalah di larang dalam Islam? Ya kawan2.. guna lah wangian cukup sekadar utk keperluan diri sendiri. Contohnya utk menghilangkan bau peluh demi keselesaan di tempat awam.
Mane sy tau pasal ni? Sy yakin kawan2 pun mesti pernah dengar sebelum ni kan? Ini berdasarkan hadis2 yang melarang kaum wanita utk memakai wangi-wangian bila mereka keluar dari rumah.
 
Dari Abu Musa Al-Asya’ri bahawasanya berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: ‘siapapun perempuan yang memakai wangi-wangian, lalu ia melewati kaum lelaki agar mereka mendapat baunya, maka ia adalah penzina. (HR An-Nasai, Abu Daud dan At-Tirmidzi)
 
Namun begitu tidak bermakna kaum wanita tidak perlu menjaga kebersihan tubuh dan pakaian. Agar tidak menimbulkan bau badan yang kurang enak dan seterusnya menimbulkan fitnah baru dari segi penilaian org sekelilin. Rawatan tubuh tetap boleh bagi muslimah, asalkan tidak jatuh pada perbuatan tabarruj atau berhias.
 
So kalau selalunya kita guna smpai 10 sembur perfume, maybe lepas ni, setengah semburan sudah memadai. Kan lebih jimat tu, disamping menjalani kehidupan mengikut garis panduan Islam 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan